آقای مهدی فرمانیان رئیس دانشکده مذاهب در دانشگاه ادیان و مذاهب به تاریخ چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ مصاحبه ای با خبرگزاری «مهر» انجام داده که در سایت این خبرگزاری با عنوان «بررسی سیره علمای شیعه دربرخورد با اهل سنت» درج شده است. در میان سخنان ایشان نکته ای نظر بنده را جلب کرد:
خبرنگار: در دوران صفویه که یک حکومت شیعی با وسعت زیاد تشکیل شد و علما نیز در دربار جایگاهی داشتند، همان سیره تقریبی علمای سلف حفظ شد؟
فرمانیان: به صورت کلی علمای دوره صفویه دو دسته بودند؛ عده ای از علمای آن دورهمعتدل و تقریبی بودند و عده ای از علما اخباری بودند، خود علمای اخباری هم دو دسته می شدند، اخباری های معتدل و اخباری های تند؛ مثلا شیخ حر عاملی و علامه مجلسی جزو اخباری های معتدل هستند و اهل سنت را مسلمان می دانند و ارتباط با آن ها را لازم و جایز می دانستند یعنی احادیث ائمه را در ارتباط با اهل سنت قبول داشتند. اما عده ای از اخباری ها تند بودند که بین خود شیعه هم اختلاف ایجاد کردند، مثلا میرزا محمد اخباری، که بالای منبر به مجتهدین توهین می کرد یعنی کاری که الان الهیاری انجام می دهد، که به علما توهین می کند. آن زمان میرزا محمد اخباری آن کار را می کرد. و در یک جلسه دعوایی رخ داد بین میرزا محمد اخباری و طرفداران اصولیون و در همین جا میرزا محمد توسط شیعیان اصولی کشته می شود. در زمان قاجار فضا بهتر می شود چون تفکر ملاصدرا کم کم ظهور و بروز پیدا می کند.
********
نکته ای که در صدد بیان آن هستم این است که میرزا محمد اخباری متولد 1178 است و با فتحعلی شاه قاجار مراوده داشته است، اما آقای فرمانیان وی را از علمای دوره صفوی می داند و این در حالی است که حکومت صفویه در 1135 پایان یافت. یعنی میرزا محمد 43 سال بعد از فروپاشی صفویه به دنیا آمده است.
ضمن اینکه مقایسه الهیاری و میرزا محمد #اخباری کاملا بی ربط است، میرزا محمد یک رجل علمی و صاحب تالیفات بسیاری است و به بحث و مناظره رو در رو با بزرگترین رجال شیعه معاصرش مانند شیخ جعفر کاشف الغطا و سید علی طباطبایی صاحب ریاض می پردازد نه مانند الهیاری که در آن سر دنیا نشسته و نفس کش می طلبد.
لینک مطلب:
http://goo.gl/8QP170
دوستی در فیسبوک به نام Haady Macaarem مطلب را اینگونه تکمیل کردند:
تصور کرده در زمان قاجار روحیه ولائی و تبرائی علما کمتر شده و لذا گفته فضا بهتر شده. حال آنکه مطلب برعکس است و معارف اهل بیت خصوصا مباحث تولا و تبری کما و کیفا رو به ازدیاد و توسعه بوده، بله به این معنی فضا بهتر شده بود. و ...