بسم اللّه و سلام علی اصفیاء اللّه


اما بعد این چند وصیتست که خامه نصح ختامه خاطی جانی محمد بن عبد النبی النیسابوری الخراسانی برای فرزند روحانی ملا محمد باقر اخرج الله حب الدنیا من قلبه تحریر می نماید
نور چشما بسیار باید متذکّر خروج روح از بدن و تفرق اوصال و سیلان حدقه و اختلاف دیدان در ارکان باشی و بالمرّة عداوت غیر اعداء اهل بیت علیهم السلام را از دل بیرون کنی و در صدد تشفّی نفس امّارة باطفاء نائره غیظ و غضب با انتقام در نیائی و هر سخنی که از زبانت جاری میشود اگر مقرّب بحضرت احدیّت و منشأ ‌اصلاح حال عباد اللّه باشد باید جاری کنی و الا سکوت را لازم دانی و سخن حق را از دشمن و نادان قبول کنی و سخن باطل را از دوست و دانا نشنوی و عمل را از حرکات و سکنات منحصر در اصلاح نفس میکنی بمخالفت کردن آن در مشتهیات:

عشوۀ ابلیس از تلبیس تست
در تو هر یک آرزو ابلیس تست
گر کنی یک آرزوی خود تمام
در تو صد ابلیس زاید والسّلام


و هرگاه جفا از مردم بینی بنفس بگو که استحقاق آن داری و اگر وفا و لطف بینی بگو لطفی است که ایشان تفضّلا بعمل آورده اند و هرگاه بزرگتر از خود بینی بگو که این بیشتر از من بدنیا آمده پس عبادت را بیشتر از من کرده و بهترست از من و اگر کوچکتر را بینی بگو که من بیشتر ازو بدنیا آمده ام و معصیت او کمترست از معصیت من پس او بهترست از من و اگر همسن خود بینی بگو که من یقین بمعصیت خود دارم و در شکّم از معصیت او پس او بهترست از من و هرگاه نفس ترا امر کند که ضرر بکسی رسانی نفع باو برسان و هرگاه امر کند تکبر بکسی کنی تواضع کن و هرگاه گوید که ملاقات بفلان مکن مخالفت او نمای و هرگز اهل دنیا را برای خاطر دنیای ایشان گرامی نداری و همیشه اهل اللّه را عزیزتر و گرامیتر از اهل دنیا دانی و اوقات را صرف مطالعۀ حدیث اهل عصمت علیهم السّلام و اخلاق ایشان کنی و از حکم کردن و مرافعات گریزان باشی و تا توانی بمصالحه و احتیاط امور مرجوعه را طی نمائی و هرگز خلاف احتیاط نکنی و حکم صریح ننمائی و طرف دوست و اهل دولت را رحجان بر طرف فقیر و دشمن در مرافعه ندهی و هرگاه چند صباحی باین وتیره رفتار کنی با ضبط بر نوافل یومیّه و ادای فرائض در اوّل وقت لا محالّه عداوت اعداء بصداقت مبدّل گردد و حبّ تو در دلها جا گیرد و جاه و منزلت عند اللّه تعالی و عند خلقه در تزاید باشد و در قلب صفا بهمرسد و فیض قدس شامل گردد انشاء الله تعالی ما اردت الا الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الّا باللّه علیه توکلت و الیه انیب رحم اللّه امرء اسمع فوعی و عمل ثم اهتدی و السّلام علی من اتبع الهدی و له الحمد فی الاخرة و الاولی.

نقش مهر: «و ما محمد الا رسول»

نسخه خطی مجموعه شماره7607 کتابخانه مجلس شورای اسلامی، عکس 47